• دوره های تحصیلی در مالزی

    دوره های تحصیلی در مالزی

     تحصیلات زیر دیپلم در مالزی

     ‌‌در كشور مالزي‌ آموزش‌ كودكان‌ از 4 تا 5 سالگي‌ با دوران‌ آمادگي‌ شروع مي‌شود. تحصيلات‌ ابتدايی در مالزی از 6 سالگي‌ به‌ مدت‌ 6 يا 7 سال‌ است‌ كه‌ به‌ خواندن، نوشتن، رياضيات‌ پايه‌ و علوم‌پایه بسیار اهمیت می دهند ٬ دانش‌آموزان‌ در مالزی دو امتحان‌ در سال‌هاي‌ سوم‌ و ششم‌ می دهند. تحصيلات‌ دبيرستان در مالزی‌ نيز به‌ دو دوره‌ 3 ساله‌ دسته بندی مي‌شود.

    تحصیلات پیش دانشگاهی در مالزی

    در مالزی دانش‌آموزان‌ در سه‌ سال‌ اول‌ دبيرستان‌ دروس‌ علوم‌ پايه، علوم‌ انساني، هنر و آموزش‌هاي‌ صنعتي‌ را مي گذراند و در پايان‌ امتحانات‌(PMR) را می دهند. دوره‌ دوم‌ نيز سه‌ سال‌ است‌ كه‌ براي‌ 2 سال‌ دانش‌آموزان‌ دروس‌ مشخصي‌ را انتخاب‌ مي‌كنند و امتحانات‌ SPM را می دهند. براي‌ ورود به‌ دانشگاه‌هاي‌ مالزي‌ دانش‌آموزان‌ بايد دوره‌ يكساله‌ ديگري‌ را بگذرانند و با موفقيت‌ در امتحانات‌ آخر سال‌ مدرك‌ STPM را دریافت کنند.

    دارندگان‌ مدرك‌SPM  مالزی مي‌توانند در كالج‌های مالزی و پلي‌ تكنيك‌های مالزی، و دارندگان‌ مدرك‌ STPM ، مي‌توانند در دانشگاه‌های مالزی ادامه‌ تحصيل‌ دهند.

    دانشگاهی

    برای دریافت‌ مدارك Diploma مي‌شود سه‌ سال‌ تحصيل‌ و براي‌ Certificate  دو سال‌ تحصيل‌ در كالج‌ها و پلي‌ تكنيك‌های در کشور مالزی باید گذرانده شود. دوره‌هاي‌ سه‌ ساله طي‌ شده‌ در دانشگاه‌ها نيز كه‌ به‌ مدرك‌ Diploma ارائه می دهد. معمولاً‌ با 90 تا 100 واحد (Credit) گذرانده‌ مي‌شود.

    افرادي‌ كه‌ مدرك‌ Diploma  يا Certificate از كالج‌ها يا پلي‌تكنيك‌های مالزی داشته‌ باشند مي‌توانند وارد دانشگاه‌های مالزی شوند.

      مرحله اول دانشگاهي (ليسانس)

    که شامل‌ سه‌ تا چهار سال‌ تحصيل‌ است. اين‌ مدرك‌ معمولاً‌ با گذراندن‌ 150 تا 180 واحد گرفته مي‌شود. لازم‌ به‌ يادآوري‌ است‌ كه‌ تعداد واحدها در دانشگاه‌هاي‌ گوناگون‌ مالزی متفاوت است.

     اخذ مدرک (Post Graduate Diploma (PGD نیز بعد از گذراندن‌ دوره‌هاي‌ Diploma به‌ مدت‌ يك‌ سال‌ امکان پذیر است‌ و در صورت‌ داشتن ‌Certificate اين‌ دوره‌ 2 ساله‌ خواهد بود.

    مرحله دوم دانشگاهي ( فوق ليسانس)

     برای ورود به‌ اين‌ دوره در دانشگاههای مالزی، امتحاني‌ گرفته نمی شود، بلكه‌ داشتن‌ مدرك‌ لیسانس  با معدل‌ حداقل ‌Honours Second1 و معرف‌هاي‌ علمي‌ الزامي‌ است.

    ‌اين‌ دوره‌ به سه روش ارائه‌ مي‌شود:

    ۱- درس‌ (Taught Course): این دوره شامل گذراندن 30 تا 33 واحد در دوره کارشناسی ارشد بوده و دانشجو پس از گذراندن واحدهای درسی باید ارائه برای یک پژوهش علمی در حد 3 تا 6 واحد بدون دفاع از آن به استاد راهنمای خود انجام دهند و پس از انجام، موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد می باشند.

    ۲- درس و پژوهش (‌Taught Course and Research): دانشجو پس از گذراندن 36 واحد که 18 تا 24 واحد آن پژوهش است موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد می باشد.

    ۳- پژوهش (By Research) :در این حالت‌ کلاسی وجود نداشته و تنها ارائه پایان نامه پژوهشی الزامی است. که تمامی 36 واحد مربوط به همین پایان نامه پژوهشی می باشد.

    در حالت‌ های دوم و سوم درس و پژوهش و پژوهش، دانشجو بايد از رساله‌ تحقيقي‌ خود دفاع‌ كند و در صورت‌ موفقيت، موفق‌ به‌ دريافت‌ مدرك‌ از دانشگاه های مالزی مي باشند.

    مرحله سوم دانشگاهي (دکترا)

    براي‌ ورود به‌ اين‌ دوره‌ معدل‌ بسيار بالاي‌ دوره کارشناسی ارشد الزامي‌ می باشد. اين‌ دوره‌ نيز به‌ دو صورتي‌ كه‌ در مقطع‌ کارشناسی ارشد آورده‌ شد برگزار مي‌شود. دانشجو بايد حدود 90 واحد بگذراند 30 واحد به‌ پژوهش‌ و   90 واحد در قالب‌ پايان‌ نامه‌ پژوهشي‌ می باشد.

    همچنین در برخی از دانشگاه‌هاي مالزي‌ دانشجو بسيار ممتاز و با معدل‌ First Class مي‌تواند بعد از دوره‌ کارشناسی دوره دکترا تحصيل‌ كنند. در اين‌ دوره‌ نيز دفاع‌ موفقيت‌آميز از پايان‌ نامه‌ پژوهشي‌ شرط‌ گرفتن مدرک است.

    ارسال شده توسط: مدیر سایت

    بازدید

    788 مشاهده

    ارسال نظر

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد.