• دوره های تحصیلی در ایالات متحده

    دوره های تحصیلی در ایالات متحده

    دانشگاهي

         مرحله اول دانشگاهي (ليسانس)

     مقطع لیسانس و یا کارشناسی در ایالات متحده آمریکا دارای عناوین مختلفی می باشد که البته بنا به نوع رشته متفاوت است.

    • BA یا Bachelor of Arts برای بیشتر رشته های مدیریت، ادبیات، حقوق، فلسفه و ...
    • BS و یا Bachelor of Science برای بیشتر رشته های علوم پایه، مهندسی، علوم طبیعی و ...
    • BEng یا Bachelor of Engineering  برای رشته های مهندسی
    • BEdu یا Bachelor of Education  برای رشته های علوم تربیتی، آموزشی و پژوهشی
    • BBA یا Bachelor of Business Administration   برای رشته های مدیریت اجرایی

     برای پذیرش در مقطع لیسانس از دانشگاههای آمریکا، باید دیپلم 12 ساله و یا فوق دیپلم فنی (برای کسانی که دیپلم 11 ساله دارند) داشته باشید. کسانیکه دارای دیپلم 11 ساله فنی هستند و پس از آن موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم و یا بالاتر گردیده اند نیز می توانند در مقطع کارشناسی وارد دانشگاههای آمریکا شوند. دو راه برای ورود به مقطع لیسانس در دانشگاه های آمریکا وجود دارد که دانشجو می تواند انتخاب کند:

    1.  پذیرش بطور پیوسته در مقطع کارشناسی
    2. پذیرش بطور غیر پیوسته در مقطع کارشناسی

    پذیرش پیوسته، داوطلب مستقیماً وارد مقطع تحصیلی لیسانس (کارشناسی) می گردد که به طور عادی 4 سال بطول می انجامد. پذیرش غیر پیوسته داوطلب وارد مقطع فوق دیپلم گردیده و پس از طی 2 سال تحصیل می تواند وارد مقطع کارشناسی گردد و پس از 2 سال تحصیل فارغ التحصیل گردد. مقطع فوق دیپلم در ایالات متحده آمریکا تحت عنوان Associate's Degree ارائه می دهد و بیشتر هم توسط کالج های رسمی (Community College) وابسته به دانشگاه های ایالتی ارائه می گردند و همواره مورد علاقه بسیاری از مخاطبان در سرتاسر جهان می باشند چرا که داوطلبان می توانند با داشتن مدرک فوق دیپلم براحتی در بازار کار آمریکا شغلی را به دست آورند. برای تحصیل به طور پیوسته و یا غیر پیوسته داوطلبان حتما می بایست دارای مدرک زبان انگلیسی تافل (TOEFL) که در دوسال اخیر گرفته اند، باشند.

       مرحله دوم دانشگاهي ( فوق ليسانس(

    مقطع فوق لیسانس و یا کارشناسی ارشد در ایالات متحده آمریکا با عنواین متفاوتی نسبت به رشته تحصیلی ارائه می گردد که در زیر به برخی از آن ها اشاره شده است :

    •  (Master of Arts)
    •  (Master of Science) MS
    •  (Master of Engineering) MEng
    • (Master of Technology) MTech
    • (Master of Business Administration) MBA
    • (Master of Business Management/Marketing ) MBM
    • (Master of Education) MEdu

    برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه های آمریکایی حداقل به مدرک کارشناسی در زمینه وابسته نیاز است. بطور مثال کسانیکه خواهان تحصیل در رشته های مهندسی می باشند، باید دارای تحصیلات مهندسی مرتبط بوده و یا در غیر اینصورت دارای سوابق و مدارک مرتبط دیگری که تجارب ایشان را در رشته مورد نظر تأیید کند ارائه دهند. درحالیکه معدل پایه خاصی برای ورود به دوره های فوق لیسانس در دانشگاههای آمریکا بطور استاندارد وجود ندارد  بر اساس تجربه، داوطلبان حداقل می بایست دارای معدل حداقل 14 از 20 در دوره کارشناسی خود باشند.

    مدارک لیسانس از دانشگاه های دولتی، غیر انتفایی و آزاد اسلامی ایران برای دانشگاه های آمریکا مورد قبول می باشند. برای اخذ پذیرش در مقطع فوق لیسانس دارا بودن مدرک زبان انگلیسی تافل (TOEFL) نیاز است. همچنین بسته به نوع رشته انتخابی، دارا بودن مدرک GMAT و یا GRE برای اکثر دانشگاههای آمریکا مورد نیاز می باشد. البته قابل ذکر است که دانشگاههایی نیز هستند که برای پذیرش مدارکGMAT  و یا GRE را نمی خواهند و دارای سطح کیفی تحصیلی مناسبی هستند اما در صورتی که مدرک تافل TOEFL را نداشته باشید راه را برای کسب پذیرش تحصیلی تقریباً غیر ممکن می سازید.

    اکثر دانشگاههای آمریکا از داوطلبان بین 3 الی 4 توصیه نامه تحصیلی می خواهند که می بایست توسط اساتید و یا ناظرین تحقیقاتی داوطلبان تهیه گردند. در رشته های تحقیقاتی ممکن است یک پروپوزال تحقیقاتی در این رشته مرتبط نیاز باشد و تقریباً از تمامی دانشگاههای آمریکا یک انگیزه نامه تحصیلی

    (Statement of Purpose) با توضیحی درباره ی علت تحصیل در رشته و دانشگاه مورد درخواست نیاز است. تحصیل در مقطع فوق لیسانس بطور عادی 2 سال در آمریکا بطول می انجامد.

     مرحله سوم دانشگاهي (دكترا(

    ایالات متحده آمریکا با دارابودن دانشگاههای موفق و معتبر از برترین دانش پذیران در مقطع تحصیلی دکتری می باشد که از سرتاسر جهان برای تکمیل تحصیلات خود برای این کشور اقدام می کنند. در مقایسه با برنامه تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، مقطع دکتری در ایالات متحده آمریکا دارای عناوین مختلفی برای این مقطع می باشد که PhD از معروف ترین آن ها می باشد. در کنار عنوان معروف PhD عناوین دیگری نظیر DBA، JD و بسیاری دیگر وجود دارد که نسبت به رشته و دانشگاه ارائه دهنده مدرک متفاوت می باشد.

     انتخاب دقیق دانشگاه ها و گرایش تحصیلی در عنوان مدرک نهایی بسیار موثر است. در اکثر دانشگاه های آمریکا دکتری بطور متوسط 4 سال است و در پایان دانشجو می بایست رساله ای با حداقل میزان 50000 کلمه به نگارش در آورده و نسبت به آن دفاع کند.

    برای پذیرش در مقطع دکتری دارای بودن مدرک تافل (TOEFL) و داشتن مهارت کافی در زمینه زبان انگلیسی نیاز است چرا که در این مقطع به نگارش تحقیقات و پژوهش ها اهمیت زیادی داده می شود. متقاضی پذیرش در مقطع دکتری می بایست رزومه ای با در نظر گیری کلیه سوابق علمی، تحصیلی و کاری خود تهیه نماید و همچنین ازاساتید، محققان و همکاران حرفه ای خود 4 توصیه نامه تحصیلی دریافت نماید. دانشجو الزاماً در مورد انگیزه خود بطور دقیق و واضح طی یک انگیزه نامه تحصیلی توضیح دهد و برای برنامه تحصیلی مورد علاقه خود در مقطع دکتری، در غالب یک پروپوزال، نحوه تحقیقات آینده خود را در گرایش مرتبط به دانشگاه ارائه دهد.

    اکثر دانشگاه های برای رشته های خاصی در مقطع دکتری نیازمند مدرک GMAT و یا GRE هستند، ولیکن دانشگاههایی نیز با سطح مناسب علمی در آمریکا وجود دارند که این مدارک را از دانشجویان نمی خواهند.

     
     

    ارسال شده توسط: مدیر سایت

    بازدید

    1101 مشاهده

    ارسال نظر

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد.