• زندگی در مالزی

    زندگی در مالزی

    زبان

    Bahasa Melayu  زبان رسمی کشور مالزی می باشد. انگلیسی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و زبان های Mandarin  و چینی, به خصوص با لهجه ی کانتونی (Cantonese) و Hokkien و همچنین هندی, در مالزی رایج است.

    آب و هوا

    آب و هوای مالزی گرمسیری و مطبوع می باشد و معمولاً در طول سال گرم و شرجی می باشد. درجه حرارت هوا بین °C21 تا °32 متغیر می باشد.

    هزینه ها

    هزینه ها را میتوان به سه دسته تقسیم کرد

    اول هزینه دانشگاه که بر حسب دانشگاه بسیار متفاوت است و عمدتا شامل شهریه دانشگاه میشوددوم هزینه کرایه منزل برای شرایط دانشجویی از حدودا 400 رینگیت برای یک اتاق تا بیش از یک 2000 رینگیت برای یک واحد سه خوابه متفاوت است. این هزینه برای زندگی معمولی دانشجویی تخمین زده شده و طبیعتا کمتر و یا بیشتر از این هم امکان داردهزینه خورد و خوراک و غیره: این هزینه هم برای هر فرد دانشجو از حدود هر ماه 500 رینگیت تا 1500 رینگیت معمول است. این به طرز زندگی دانشجو و منطقه سکونت بستگی دارد

    خريد

    در مالزي مي توانيد بهترين كالاها  از همه كشورها را با قيمتي مناسب تهيه نماييد. خريد از فروشگاه هاي زيبا و متنوع كوالالامپور بسيار راحت است. بخش وسيعي از اينمراكز خريد در مركز شهر واقع شده است و دسترسي به آن بسيار راحت است در اين مراكز براي هر نوع سليقه و بودجه اي مي توان مكاني مناسب پيدا كرد.

    مالزي داراي فروشگاه هاي بزرگ و مدرن خريد مجهز به دستگاه تصفيه هوا، مراكز صنايع دستي، مغازه هاي معاف از ماليات، بازارها، بساطي هاي كنار خيابان و بازارهاي شبانه مي باشد. بخش هاي مانندPulau Langkawi  و Labuanرا مناطق امن مالياتي  مالزي مي دانند و مناطق مانند Rantau Panjang و Pengkalan Kubur در كلانتان و Padang Besar  و Bukit Kayu Hitamدر كداه  و فروشگاهايي در مراكز شهرهاي مختلف و مناطق اطراف فرودگاهها معاف از ماليات بوده و هزينه ها  بسيار مناسب تر مي باشد.

    مردم مالزي از خرید کردن از  فروشگاهها، مغازه های کوچک،  چانه زدن در معامله، نگاه کردن به کالاهاي مغازه از پشت ويترين و نخريدن، شمردن پول با دقت ، چك كردن ليبل قيمت كالا و چك كردن تاريخ توليد و انقضاء كالا ها لذت مي برند.  شما با داشتن یک درآمد ثابت و ویزا MM2H  می توانید از خريد كردن از فروشگاه هاي سراسر مالزي لذت ببريد.

    بازارهاي خريد و فروش (Malls and Plazas)

    مردم مالزي خريد كردن از فروشگاههای دارای تهویه مطبوع را دوست دارند در اين مكان آنها مي توانند به دور از آفتاب گرم از آخرین مدلهای روز ديدن كنند. این فروشگاهها در آخر هفته بسیار شلوغ است اما در طول هفته خرید از این مکانها بسیار دلپذیر است.

    شما در اين فروشگاه ها بهترين اجناس مارك دار كه براي شما آشناست مانند:Sony ،Prada ، Nokia    و غیره را مي توانيد ببينيد.

    يكي از مهمترين دغدغه ها خريداران در هنگام بازديد از فروشگاه بزرگ مسئله پاركينگ است اما در فروشگاه هاي بزرگ مالزي  چندین پارکینگ طبقاتی وجود دارد.

    يكي از معروفترين خيابان هاي مالزي BBc Plaza  در کوالالامپوراست كه  مغازه های مختلفی در طول یک خیابان شیک واقع شده اند. اين مكانها داراي تهويه مطبوعي نيستند اما مكان بسيار خوبي براي خريد مي باشند.

    حمل و نقل

    وسیله نقلیه شخصی :

    این مورد که کاملا واضح هست ، یعنی اینکه چشمانتان را نوازش بدهید و چند هزار دلار خرج کنید و یک عدد اتومبیل برای خودتان بخرید .

    دوستان ، داشتن ماشین در مالزی ، زندگی را خیلی خیلی راحت میکنه و نداشتن اون ، زندگی رو یه خورده سخت میکنه .

    وسیله نقلیه عمومی :

    وسایل نقلیه عمومی به چند دسته تقسیم می شوند :

    •  قطار و مترو

    در مالزی دو نمونه قطار و مترو داره ، یکی قطار بیرون شهری که بهش میگن  KTM  ، در واقع یک نوع قطار اتوبوسی است، هزینه اش هم مناسب است ، مثلا بلیط یک فاصله 15 کیلومتری رو 2 تا 3 رینگیت پرداخت می کنید. البته همه شهرها اینتمکان را ندارند  ولی معمولا  شهرهای دانشگاهی ازاین امکان بهره مند است .  

    نمونه دیگر متروها فقط توی شهر کوالالامپور هستش ، که بر خلاف KTM یا همون قطار بیرون شهری ، اینها برقی هستند و خیلی سریع السیر هستند ، که با نامهای ، Monorail و LRT و Rapid KL  ، در شهر کوالالامپور در خدمت شما هستند، هزینه اش هم تقریبا 2 برابر قطار بیرون شهری هست ، فقط کافیه به اولین ایستگاه قطار که رسیدین ، نقشه قطار ها رو از اطلاعات ایستگاه بگیرید و این نقشه شامل کل نقشه قطارهای بیرون شهر و متروی داخل شهر است.

    •  اتوبوس

    در مالزی در اکثر مسیرها  اتوبوس است و خیلی از مردم اینجا از اتوبوس استفاده میکنند  ، اتوبوسها همه شیک و کولر دار هستند.

    در مالزی اتوبوس بلیط نداره ، باید پول بدین . مثلا برای یک مسیر 6 کیلومتری که فاصله بین 2 تا ایستگاه هست ، 1 رینگیت میگیرند .

    •  تاکسی

     تاکسی های مالزی و قوانین تاکسی رانیشون خیلی جالبه ، ورودی تاکسی در مالزی 3 تا 5 رینگیته ، هر تاکسی یک تاکسی متر داره ، که خودش قیمت رو میندازه و وقتی پیاده میشید ، هر قیمتی که رو تاکسی متر باشه ، شما باید پرداخت کنید .

    تفریحات

     شاید بتوان گفت که از این نظر در مالزی چیزی کم نخواهید داشت. مراکز موسیقی و NightLife، مراکز خرید، جزیره های زیبا و شهر بازیهای خوب به شما امکان انواع تفریحات را خواهد داد

     سفر

     به غیر از سفرهای داخلی مالزی، سفر به کشورهای همسایه مالزی مثل سنگاپور، چین، اندونزی، تایلند و کامبوج آسان و ارزان است

     
     

    ارسال شده توسط: مدیر سایت

    بازدید

    848 مشاهده

    ارسال نظر

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد.