• تحصیل در سوئد

    تحصیل در سوئد

    پذیرش در مقطع ارشد یا دکتری

    کشور سوئد یکی از کشورهایی است که طی چند سال اخیر برای دانشجویان ارشد و اینترنشنال پولی شده است. به این معنا که هر دانشجوی خارجی برخلاف گذشته می بایست شهریه دانشگاه بپردازد.

     تصور بر این بود که کشور سوئد با پولی کردن تحصیل دانشجویان خارجی ، تا حدودی میزان فاند و اسکالرشیپ هارا بالا ببرد اما هنوز در 2 سال اخیر این اتفاق پیش نیامده است. در نتیجه یک دانشجوی خارجی که برای مقطع ارشد برای کشور سوئد اقدام می کند، در شرایط خاصی می تواند شامل حال اسکالرشیپ شود که خب احتمال گرفتنش تا حد زیادی کمه. به همین جهت افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد در کشور سوئد دارند نیاز دارند حداقل هزینه 250 میلیون تومان را برای تحصیل + زندگی طی 2سال کنار بگذارند.

    وضعیت کار و شغل

    وضعیت کار و شغل در شهرها و رشته های مختلف کشور سوئد متفاوت است. به عنوان مثال وضعیت پذیرش رشته های مهندسی پزشکی و کنترل تا حد زیادی خوبه اما بازار کار چندانی در این کشور ندارن. از طرفی بازار کار رشته ای مثل نرم افزار ، IT دارای بازار کار بسیار قوی ای در این کشور هستند.

     نکته قابل توجه و تامل این است که برخلاف تمام این مشکلات در مقطع ارشد، پذیرش در مقطع دکتری تا حدودی سخت تره اما دانشجویان خارجی که برای مقطع دکتری اقدام می کنند نه تنها شهریه ای پرداخت نمیکنند بلکه به عنوان یک کارمند در کشور سوئد محسوب می شوند و ماهیانه حقوقی را دریافت می کنند که تا حد زیادی می تواند یک زندگی معمولی را در سوئد پوشش بده.

     اگر از پس شرایط مالی برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد برمیاید، حتما کشور سوئد را جزو انتخاب های خود قرار دهید. اما اگر توانایی هزینه ندارید ، سعی کنید مقطع ارشد را در ایران و یا در کشوری بگذرانید که امکان دریافت فاند وجود داشته باشد و برای مقطع دکتری به کشور سوئد بیاید. زیرا که این کشور هم از لحاظ رفاه اجتماعی در سطح بالایی قرار دارد و هم اینکه برای دانشجویان دکتری ارزش و مقام خاصی را قائل هستند و به همین دلیل هم هست که دانشجویان دکتری ، خارجی / داخلی ، نه تنها شهریه ای پرداخت نمی کنند بلکه مبلغ قابل قبولی را هم ماهیانه در طول تحصیل خود دریافت می کنند.

     نکته دیگر اینکه اکثر دانشگاه های سوئد اپلیکیشن فی ندارند، در نتیجه ضرری ندارد که برای دانشگاه های این کشور اپلای کنید. شاید بتوانید پذیرش بگیرید. سعی کنید از کوچک ترین موقعیت ها حداکثر استفاده را بکنید. خودتان را هرگز محدود به 1،2 کشور نکنید مگر اینکه مطمئن باشید میتوانید از کشورهای مدنظرتون پذیرش بگیرید.

    ارسال شده توسط: مدیر سایت

    بازدید

    513 مشاهده

    ارسال نظر

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد.